قیمت‌گذاری خودرو /ارزیابی خودرو/ تعیین ارزش خودرو / کارشناسی خودرو توسط کارشناس رسمی دادگستری


قیمت‌گذاری خودرو، ارزیابی خودرو، تعیین ارزش خودرو یا کارشناسی خودرو درواقع به بررسی کامل خودرو ازنظر بدنه، فنی و موتور به‌منظور تعیین میزان سلامت و اصالت خودرو و ارزش واقعی می‌پردازد. افرادی که به دنبال خرید خودروی دست‌دوم و یا حتی صفر می‌باشند برای اطمینان از سلامت و اصالت خودرو، نیازمند ارائه نظر و تائید از طرف کارشناس رسمی خودرو می‌باشند.

کارشناس رسمی دادگستری خودرو (کارشناس رسمی قیمت‌گذاری ماشین در تهران) یا کارشناس رسمی دادگستری رشته وسایل نقلیه و تصادفات یکی از رشته‌های کارشناسی است که کانون کارشناسان رسمی دادگستری برای ارائه این مدرک به متقاضیان دارای مدرک تحصیلی و سوابق کاری، آزمون کتبی برگزار می‌کند و طی مصاحبه علمی حضوری واجدین شرایط و صلاحیت را گزینش و تائید می‌کند.

تمامی ادارات، مؤسسات و شرکت‌ها یا کارخانجات برای خریدوفروش و مزایده خودرو جهت تعیین قیمت و کارشناسی نیاز به کارشناس رسمی خودرودارند. کارشناسان رسمی دادگستری در رشته خودرو وسایل نقلیه با ارائه یک گزارش کارشناسی دقیق و مطمئن جهت ارزیابی خودرو، تعیین ارزش یا قیمت‌گذاری خودرو آماده ارائه خدمات هستند.

10 مورد از وظایف کارشناس رسمی خودرو:

  • ارزیابی و قیمت‌گذاری خودرو و تعیین میزان خسارت و افت قیمت ناشی از تصادفات
  • اظهارنظر فنی و تعیین خسارت و تناژ وسایل نقلیه موتوری
  • کارشناسی و ارزش‌گذاری خودرو جهت مهاجرت و ارائه به سفارت
  • تعیین قیمت و ارزیابی انواع خودروهای ایرانی و خارجی
  • کارشناسی و بررسی افت قیمت خودروهای داخلی و خارجی
  • تعیین اصالت خودرو، تعیین قیمت خودرو و ارزیابی جهت مناقصات و مزایدات و ارائه گزارش رسمی
  • ارزیابی خودرو، قیمت‌گذاری خودرو و کارشناسی جهت ارائه به لیزینگ
  • ارائه مشاوره حقوقی و فنی و کارشناسی خودرو جهت معامله خودروهای سبک و سنگین و تنظیم قرارداد
  • تأمین دلیل و ارزیابی در مورد پرونده‌های خسارت‌دیده خودرو
  • کارشناسی، ارزیابی و ارزش‌گذاری و تهیه گزارش جهت ارائه به کارخانجات خودروسازی

کارشناس رسمی خودرو کیست و چه صلاحیت‌هایی دارد؟

کارشناس رسمی خودرو با داشتن سوابق و تحصیلات آکادمیک با شرکت در آزمون کارشناسی دادگستری قوه قضائیه یا کانون کارشناسان رسمی تهران و گذراندن دوره کارآموزی بعد از قبولی در آزمون، موفق به اخذ پروانه کارشناس رسمی دادگستری رشته وسایل نقلیه می‌شوند.

معمولاً کارشناسان رسمی خودرو، سرهنگ‌های راهنمایی و رانندگی می‌باشند که در نیروی انتظامی بازنشسته شده‌اند و پس از طی مراحل آزمون کانون کارشناسان و قوه قضاییه، موفق به اخذ مجوز پروانه کارشناس رسمی دادگستری می‌شوند و اجازه‌ی فعالیت برای کارشناسی خودرو، ارزیابی خودرو، ارزش‌گذاری ماشین، تعیین میزان خسارت و تائید فنی و اصالت خودرو ازلحاظ شماره بدنه و شماره موتور را پیدا می‌کنند.

تقریباً بیشترین موارد کاری که به کارشناسان رسمی خودرو ارجاع می‌شود عبارت است از ارزیابی و قیمت‌گذاری یا کارشناسی انواع خودرو شامل انواع ماشین‌های سواری، کامیون، تریلر، ماشین‌آلات راه‌سازی مانند لودر، بولدوزر، بیل مکانیکی و لیفت‌تراک و یا بررسی علت تصادفات و بررسی و تعیین میزان خسارت واردشده به خودروهاست.

ارزیابی خودرو یا قیمت‌گذاری خودرو معمولاً بر اساس وضعیت ظاهری و سن خودرو و مدل آن و وضعیت تصادفات جزئی و کلی و کارشناسی میزان آسیب‌های واردشده در اثر آن و سال تولید خودرو توسط کارشناس رسمی خودرو انجام می‌شود.

مهم‌ترین موضوعات ارجاع شده به کارشناس رسمی دادگستری خودرو چیست؟

  • تعیین خسارت تعمیرگاهی خودرو
  • تشخیص اصالت خودرو
  • بررسی و کارشناسی افت قیمت خودرو
  • کارشناسی و رسیدگی به تصادفات و بررسی علل آن
  • تعیین اجرت‌المثل استفاده از ماشین و اجاره‌بهای آن
  • ارزیابی خودرو، قیمت‌گذاری خودرو یا تعیین ارزش خودرو و انواع وسایل نقلیه موتوری زمینی

دلایل نیاز شرکت‌ها، کارخانجات یا ادارات دولتی و نیمه‌دولتی به کارشناس رسمی دادگستری:

کارخانجات، شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی و شرکت‌های بورسی چه در تهران و چه در شهرهای دیگر جهت خرید یا فروش اتومبیل‌سواری یا کامیون یا وانت یا ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی و صنعتی و هرگونه خودرو باید به کارشناس رسمی دادگستری خودرو مراجعه کنند و به دلایل حقوقی و نیاز به گزارش رسمی دقیق و معتبر نمی‌توانند شخصاً آن را قیمت‌گذاری کنند و یا به اشخاص غیررسمی بسپارند فروش خودرو در مزایده و یا خرید در مناقصه و یا تهاتر برای این شرکت‌ها و سازمان‌ها باید توسط کارشناس رسمی دادگستری رشته وسایل نقلیه انجام شود که رسماً تائید صلاحیت شده و مجوز قیمت‌گذاری خودرو را دارد.

این موضوع برای شرکت‌های خصوصی نیز به همین منوال می‌باشد. به دلیل اینکه سهام این شرکت‌ها معمولاً بین چند نفر مشترک هست به‌منظور جلوگیری از ایجاد شائبه قیمتی و مشکلات در آینده، باید تعیین ارزش یا قیمت‌گذاری ماشین یا تعیین قیمت خودرو توسط کارشناس رسمی خودرو انجام شود.

در ادارات ثبت‌اسناد و املاک (واحد اجرای ثبت) نیاز به کارشناس رسمی خودرو برای کارشناسی یا ارزیابی قیمت روز خودرو به قیمت پایه جهت برگزاری مزایده دارند همین‌طور در شعب حقوقی دادگاه‌ها جهت تعیین خسارت و تعیین مقصر تصادفات و تصمیم‌گیری دقیق در پرونده‌های مربوط به خودرو وجود کارشناسان رسمی خودرو الزامی است.

بخش‌های مختلف کارشناسی خودرو شامل چه مواردی است؟

کارشناسی بدنه

کارشناس رسمی دادگستری خودرو جهت ارزش‌گذاری خودرو یا ارزیابی و کارشناسی خودرو در مرحله کارشناسی بدنه خودرو 3 قسمت مهم شاسی و ستون‌ها، رنگ‌شدگی بدنه و تعویض قطعات خودرو را موردبررسی قرار می‌دهد که حائز اهمیت است و تأثیر زیادی در تعیین ارزش خودرو دارد.

کارشناسی شاسی و ستون‌ها

مهم‌ترین واصلی‌ترین بخش بدنه یک خودرو شاسی آن می‌باشد که به دلیل اهمیت این قسمت باید حتماً توسط کارشناسان رسمی مجرب و باتجربه انجام شود. از دیگر بخش‌های اصلی بدنه، ستون‌های خودرو می‌باشد که محل اتصال ضعیف‌ترین قسمت بدنه، یعنی سقف، به تنه اصلی خودرو به شمار می‌روند و اهمیت کارشناسی ستون‌ها به دلیل موقعیت حساس آن‌ در صورت آسیب‌دیدگی در ایمنی می‌باشد.

کارشناسی رنگ‌شدگی بدنه

کارشناسی بدنه خودرو یکی از بخش‌هایی است که صلاحیت یک کارشناس خبره را به نمایش می‌گذارد و در ارزیابی خودرو یا قیمت‌گذاری خودرو تأثیرگذار می‌باشد. دلیل این حساسیت و پیچیدگی به دلیل مهارت بالا و کار فوق‌العاده عالی و بدون عیب تعدادی صافکار و نقاش حرفه‌ای بر روی خودروها می‌باشد.

بررسی تعویض قطعات بدنه خودرو

از دیگر نکات کارشناسی خودرو یا ارزیابی و قیمت‌گذاری خودرو توسط کارشناسان رسمی دادگستری خودرو بررسی تعویض قطعات بدنه خودرو می‌باشد. اگر میزان خسارت و ضربه وارده در تصادفات به یک قسمت از ماشین شدید باشد باید آن قسمت را تعویض کرد که البته این موضوع، با کاهش شدید قیمت خودرو نیز همراه می‌باشد.

کارشناسی فنی، موتور و گیربکس:

کارشناسی موتور

موتور خودرو، قلب تپنده واصلی‌ترین بخش یک خودرو می‌باشد. به همین دلیل شاید مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش کار کارشناسی یک کارشناس رسمی خودرو جهت ارزیابی خودرو، تعیین ارزش خودرو و قیمت‌گذاری خودرو این بخش بسیار حساس و نیازمند دقت بالا باشد. حتی اگر یک موتور آرام، بی‌صدا و بدون لرزش باشد هم نیاز به کارشناسی دقیق دارد. معمولاً افرادی پیدا می‌شوند که در زمان فروش با استفاده از ترفندهایی برای زمانی محدود مشکلاتی مانند روغن‌سوزی، مشکل پیستون یا دفرمه شدن رینگ را برطرف کنند که تعمیر درست و اساسی موتور و غیره نیازمند صرف هزینه‌های هنگفت می‌باشد و خرید چنین خودرویی بدون کارشناسی کار اشتباهی است و ضرر هنگفتی در پی دارد.

کارشناسی گیربکس

کار سیستم کلاچ و گیربکس این است که قدرت تولیدشده توسط موتور را به چرخ‌ها انتقال دهد کارکرد نادرست این بخش، باعث بالا رفتن مصرف سوخت و هزینه‌های جاری خودرو می‌شود. خودروهای دنده‌اتومات روز دنیا دارای سیستم گیربکس و توربو بسیار پیچیده و حسگرهای هیدرولیکی و مکانیکی گران‌قیمت می‌باشند و کارشناسان ارزیابی خودرو یا قیمت‌گذاری خودرو برای کارشناسی چنین خودروهایی باید تجربیات و تبحر لازم را داشته باشند.

تست دیاگ

از آزمایش‌های دیگری که کارشناس رسمی خودرو جهت ارزیابی خودرو، کارشناسی خودرو و قیمت‌گذاری خودرو نیاز دارد تست دیاگ است که عیوب موتوری، سلامت کیسه‌های هوا، سیستم ایمنی خودرو نظیر کیسه هوا و سیستم ایمنی خودرو نظیر ترمزها را نشان می‌دهد.

تست آپشن و تجهیزات جانبی:

آپشن و تجهیزات جانبی خودرو درصد زیادی از قیمت خودرو را تحت تأثیر قرار می‌دهد درنتیجه کارشناس رسمی خودرو باید حتماً در کارشناسی خودرو این مهم را مدنظر قرار دهد.

تست رانندگی

از مهم‌ترین و حساس‌ترین قسمت‌های کارشناسی خودرو یا ارزیابی خودرو تست رانندگی است که نشان‌دهنده میزان سلامت خودروست. کارشناس رسمی خودرو با انجام این تست مواردی مانند شتاب خودرو، عملکرد ترمزها، سیستم تعلیق، سیستم هیدرولیک فرمان، سیستم گیربکس در حالت دستی و اتومات، میزان بودن فرمان و غیره را موردبررسی و کارشناسی قرار می‌دهد.

تعیین اصالت خودرو چیست؟

از سالیان پیش تا حالا برای تولیدات مهم ازجمله خودرو یا وسایل نقلیه و وسایل الکترونیکی مثل لپ‌تاپ و کامپیوتر، ماشین‌های الکترونیکی و غیره یک شماره‌سریال منحصربه‌فرد در قسمت بدنه یا موتور در کارخانه تولیدی به‌صورت حک‌شده تعبیه می‌شود که نشان‌دهنده هویت ساخت و امکان تمایز در تنوع تولید می‌باشد. در خودرو به دلیل تنوع تولید این شماره‌سریال امکان تمایز آن را مشخص می‌کند درواقع اصالت خودرو را نشان می‌دهد و هر شخصی با داشتن اطلاعات از این شماره‌سریال‌ها و با ارائه اسناد، مالکیت و اصالت خودروی خود را اثبات می‌کند در نظام حقوقی هم احراز یا تعیین اصالت خودرو یا اشیا نقش مهمی در اعتبار دلایل دارد کارشناس رسمی خودرو با کارشناسی خودرو موارد تعیین اصالت خودرو را بررسی می‌کنند و طی گزارش رسمی جهت استناد قانونی ارائه می‌کنند.

در مجموعه ایران کارشناس، کارشناسان رسمی دادگستری ارزیابی خودرو باسابقه و تجربیات بالا در این زمینه در جهت ارزش‌گذاری خودرو، تعیین اصالت خودرو و ارزیابی و قیمت‌گذاری ماشین‌آلات سبک و سنگین باقیمت روز بازار با ارائه گزارش رسمی جهت مناقصات و مزایدات و تعیین عامل و تأمین دلیل در موارد تصادفات و خسارت‌های ناشی از آن در سراسر کشور شمارا همراهی خواهند کرد.

  1. آریا ولیان گفت:

    سایتتون بسیار قوی و دارای مطالب به روز و عالیه ،تشکر میکنم و آرزوی موفقیت براتون دارم.

  2. کامیار عباسی گفت:

    مطلب مفید و کاملی بود. ممنون از جزئیاتی که ارائه دادید.

  3. آراز احسانی گفت:

    ممنون خانم مهندس
    بابت زحمتی که جهت ارزیابی ها کشیدین
    انشاله همیشه موفق و موید باشید

دیدگاه خود را بیان کنید

استفاده از مطالب درگاه ایران کارشناس فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است. © 2019 – 2024

سلام، بر روی نام اپراتور کلیک کنید. سپس در پنجره جدید وارد واتس اپ شده و با ما گفتگو کنید.

- از طریق واتس اپ با ما گفتگو کنید!
Close and go back to page